Visions of the Hereafter" מייצג את מה שתמיד רציתי לעשות"
לקראת ההופעה בישראל, פיליפ ז'ארבה נותן לנו הצצה ייחודית על יצירת הפרוייקט John 3:16, והצפייה לקראת ביקורו בארץ.
ראיון ועריכה: עדי פלדמן תרגום מאנגלית: Yavin Arba
ג'ון 3:16 (3:16 John) הוא פרוייקט הסולו של פיליפ ז'ארבה (שוויץ) המשלב מוזיקה תעשייתית עם אמביאנס ודרון, סינתזה דיגיטאלית וכלים חשמליים. המוזיקה של ג'ון 3:16 בדר"כ מבוססת על מעברים עדינים שאט אט יוצרים חלקים חדשים מבלי גבולות ברורים; החוויה היא מדיטטיבית אבל עם אלמנט של התרגשות לקראת משהו לא מובן.. ג'ון 3:16 הופיע יותר מ500 פעמים באירופה ולאחר כמה EPים מוצלחים הוציא ב2012 את אלבומו הראשון הנקרא:
Visions of The Hereafter – Visions of Heaven, Hell and Purgatory'
ש: ראשית כל, בשביל כל הקוראים הישראלים, אתה יכול לנסות לתאר את הסגנון המוזיקלי שלך?
ת: אני נוהג לומר שהמוזיקה שלי היא מוזיקה תעשייתית טהורה. ב-2007 ג'ון 3:16 התחיל כפרויקט Ritual-Drone אבל הוא התפתח עם הזמן. לאט לאט התחלתי להוסיף עוד אלמנטים אלקטרוניים ותעשייתיים למוזיקה ששיחררתי.
כשהלהקה הקודמת שלי, Heat From a DeadStar התפרקה ב2009 (להקת שוגייז-אינדי שהייתה חתומה ב Ace of Hearts Records שבבוסטון) ג'ון 3:16 הפך לפרוייקט הראשי שלי. היה קל בשבילי הרבה יותר להתרכז בפרוייקט אחד. האלבום הראשון של ג'ון 3:16 "Visions of The Hereafter" (שיצא בלייבל Alrealon Musique) מייצג את מה שתמיד רציתי לעשות; מוזיקה שמבוססת על תופים מסונתזים וסמפלים יחד עם גיטרות ובס. יש שקוראים לזה פוסט-רוק ויש שמכנים זאת קולד-וייב. בשבילי זאת צורה חדשה של מוזיקה תעשייתית (אינדסטריאל).
אילו להקות היו בעלות ההשפעה הכי גדולה על המוזיקה שלך, ובאופן יותר ממוקד, מה היתה ההשראה מאחורי האלבום האחרון?
מזה שנים שאני מאזין ללהקות כמו: Coil, Skinny Puppy, Throbbing Gristle ו-Current 93 אבל אני שואב השראה גם מההקלטות של "עידן הקלאסיקה של 4AD" (לפני שהלייבל נמכר, ב1999). להקות כמו ה- Cocteau Twins ו-This Mortal Coil הם ללא ספק מקורות השראה בשבילי.
ב- "Visions of The Hereafter" הושפעתי יותר מספרות ימי-בניימית ומציורים (מרפאל ועד פרנסיס בייקון) מאשר ממוזיקה זו או אחרת. הכותרת היא בזיקה ישירה לקומדיה האלוהית של דנטה ולציור-רב החלקים של הירונימוס בוש הנקרא "תמונות מן החיים שלאחר-המוות" (Visions of The Hereafter).
ש: אתה מתרגש לקראת ההופעות בישראל? מה הדברים שאתה מצפה לקראתם?
ת: אני מתרגש לנגן אל מול קהל חדש. אני אוהב להופיע ואני חושב שג'ון 3:16 זה פרויקט שראוי להישמע בהופעה חייה. אני מצפה לשיח תרבותי ומוזיקלי עם Tashkentiqué ועם Magnolia ואף עם שאר הקהל בנוגע לנקודות המבט שלהם על העניין.
אני אדאג לבקר במקומות הקדושים בישראל, מאחר והעניין שלי בהיסטוריה של הדתות משפיע באופן ישיר על המוזיקה שלי. גבעת הגולגולתא, הר הזיתים, כיפת הסלע, הגנים והמקדשים הבהאיים (שבחיפה), הכותל המערבי וכו'. חשוב לי סופסוף להיות מסוגל להמחיז באופן חזותי לעצמי את הטקסטים שקראתי ושעליהם אני מתבסס זה זמן רב.
ש: במהלך השנים עברת הרבה ממקום למקום: צרפת, ז'נאבה, לונדון – האם אתה מרגיש שהמעברים הללו השפיעו על האופן בו אתה מתחייס למוזיקה או לאופן ההסתכלות הכללי שלך?
ת: זכיתי לחיות בכמה מקומות אדירים. כשאתה גר במקום רב-תרבותי כמו פריז או לונדון, זה בהחלט משנה את הדעות שלך בנוגע להרבה דברים, כולל בנוגע לתרבות, אומנות ודת. באופן אישי, זה עזר לי להכיר את עצמי יותר טוב, ומאחר שהמוזיקה משקפת את מי שאני גם היא התפתחה וגדלה.
לא הייתי מרוצה לחלוטין מהפרוייקטים הקודמים שלי (בפריז P.H.O.B.O.S ובלונדון Heat From a DeadStar), אבל לראשונה, ג'ון 3:16 באמת משקף את מי שאני.
ג'ון 3:16 הוא שמו של הפרוייקט שלך (או יוחנן פרק ג' פסוק ט"ז: "כִּי כֹּה אָהַב אֱלֹהִים אֶת הָעוֹלָם עַד כִּי נָתַן אֶת בְּנוֹ יְחִידוֹ לְמַעַן לֹא יֹאבַד כָּל הַמַּאֲמִין בּוֹ, אֶלָּא יִנְחַל חַיֵּי עוֹלָם.")
ואף הטקסט הנ"ל מוצג באלבום האחרון שלך – האם תוכל לחלוק עמנו את החיבור הפרטי שלך כלפיו? מהי הפרשנות האישית שלך לטקסטש?
ב-2007 רציתי להתחיל עם פרויקט חדש שיתבסס על מטאפיזיקה, מיסתיקה ותורת הנסתר. התנ"ך, כך נראה לי, היה הנושא המושלם בשביל זה. תמיד התעניינתי במימד המיתולוגי של התנ"ך; הגבול בין מיתולוגיה להיסטוריה לעולם איננו מוגדר באמת. זה הופך את כל הספר לעוד יותר מסקרן וישנו יותר אופל בטקסטים האלה יותר מבכל טקסט אחר בספרות.
רציתי שאנשים ידעו ישר על מה מדובר בנוגע למוזיקה והקונספט של הפרויקט. ג'ון 3:16 הוא אחד הפסוקים הכי מצוטטים מן הברית החדשה וזה גם החלק מהברית החדשה שמגדיר [לראשונה] את הנצרות.
הרעיון אף פעם לא היה להתחיל בפרוייקט נוצרי כלשהו. ניסיתי פשוט להתמודד עם האמונות האישיות שלי. גדלתי באופן מאד חזק כקתולי, מה שהוביל אותי לדחות את הדת כשהייתי צעיר. הגעתי לידי הבנה שהחינוך שקיבלתי הוא חלק ממני וזה לא משנה אם אני אדם מאמין או לא. שוב, הגישה הזאת והפרויקט הזה עוזרים לי לדעת מי אני.
ש: האמן המאד מוכשר וויליאם שאף (William Schaff) אייר את האלבום האחרון שלך, אני חושבת שזה שיתוף פעולה מעולה. תוכל לספר לנו איך נוצר שיתוף הפעולה הזה?
ת: כבר כמה שנים שאני מעריץ גדול של וויליאם שאף. אני אוהב את מה שהוא עשה לGod Speed You! Black emperor אבל העבודות שלו ל-Okkervill River אפילו יותר טובות! הציורים שלו לאלבום "The Black Sheep Boy" הם בין האהובים עלי.
לפני שיצרתי קשר איתו, אני זוכר שקראתי ראיון עם וויליאם בו הוא דיבר על איך השואה השפיעה על האומנות שלו:
"אני לא לגמרי מבין למה השואה כעובדה שינתה את האופן בו אני חווה את העולם" )וויליאם שאף)
מהסיבה הזאת, ידעתי כבר מראש שהוא יתעניין בקונספט של האלבום. פניתי אל וויליאם במייל, והסברתי לו על הקונספט של ג'ון 3:16. שלחתי לו כמה טראקים והוא התחיל לעבוד על הפרויקט כמעט מיידית. הוא עיצב את הכל בזמן שהוא מאזין לאלבום שלי. הייתי מאד שמח כשראיתי את התוצאה הסופית. אני אוהב את מה שהוא יצר. וויליאם גם עיצב את הפוסטר להופעות בישראל – ושוב הוא עשה עבודה מדהימה.
ש: לסיום, אתה יכול לספר לנו קצת על התוכניות לעתיד בשביל ג'ון 3:16?
ת: בחודש הבא (מרץ) אני הולך להופיע באירופה בכמה מקומות. אחרי שאעבור לארה"ב אני אנגן ואופיע הרבה בחוף המזרחי.
יש לי כמה טראקים שהולכים להיכלל באוספים למיניהם. עבדתי על טראק חדש עם קרולין אוניל (הידועה בשם Rasplyn) לאלבום החדש שלה שיצא בספטמבר השנה, ואני אתחיל לעבוד על EP חדש בהמשך השנה (שישוחרר כנראה באמצע 2014).
ריק הרט מ-Ace of Hearts Records מעוניין מאד להקליט אצלו את האלבום שני, אבל נראה לי שקודם נעבוד על סינגל ונראה איך זה ישמע. עד כה הפקתי את כל מה שיצרתי, ולכן אני רוצה לבדוק איך אני מסתדר עם מישהו אחר שמטפל בסאונד שלי.
John 3:16יקיים שלוש הופעות בארץ:
3.7 הצימר, ת"א (מופע חימום: Tashkentique)
9.3 ונדרבר,חיפה (מופע חימום Magnolia)
12.3 אוגנדה, ירושלים (מופע חימום: Tashkentique)
where can I get tickets??
at the door in the concerts 🙂
thanks
lucky I found this post somehow over the net
sounds like a blasting show!
באיזו שעה הוא יעלה ביום חמישי בצימר בערך?
דלתות ב21:00
אז אני מניח שהוא יעלה ב22:00+ לכל המאוחר אולי עם החימום והכל בוחצי 🙂